Friday, July 3, 2009

RAHSIA MEMIKAT HATI PELANGGAN

Apabila anda hendak menjual sesuatu yang berguna kepada pelanggan anda, ada beberapa rahsia yang perlu anda ketahui tentang bagaimanakah caranya hendak memikat hati pelanggan anda. Antaranya ialah :

Letak matlamat mendapat pelanggan tetap

Anda perlu menetapkan matlamat mendapatkan pelanggan tetap sekurang-kurangnya 5 hingga 10 orang. Tidak salah anda menjadikan rakan sekerja anda sebagai pelanggan tetap. Dengan adanya matlamat, sudah pasti anda tidak menjual bagi tempoh jangka masa pendek sahaja. Pelanggan tetap merupakan penyumbang kepada maintain atau belian bulanan berterusan anda. Apabila meletak matlamat mendapatkan pelanggan tetap, sudah tentu anda memastikan pelanggan anda berpuas hati, tidak mustahil mereka menjadi downline anda. Penajaan adakalanya bermula dengan jualan.


Bantu pelanggan anda

Membantu pelanggan ialah mengenal pasti aplikasi keperluan dan kehendak terhadap produk yang ditawarkan. Menjual tidak semestinya menyediakan barangan atau produk dan wajib dibeli oleh pelanggan tidak kira sama ada ia diperlukan ataupun tidak. Sebenarnya, menjual adalah bermaksud menyediakan barangan yang diperlukan oleh pelanggan. Apabila pelanggan berasa barang itu amat perlu, sudah pasti mereka membelinya setiap bulan.

Jangan anda lupa, walau sebanyak mana sekalipun produk yang disediakan, namun kehendak manusia tidak akan berkurangan. Pelanggan juga suka membeli mengikut keinginannya dan bukannya mengikut penawaran yang kita buatkan kepadanya. Dengan kata lain, anda berhak memperkenalkan apa sahaja produk yang ada dan pelangganlah yang memutuskan apakah keperluan mereka. Jangan paksa mereka membeli. Ada kalanya, mereka tidak memerlukannya ketika itu, tetapi di lain masa mereka mungkin memerlukannya.


Jual Produk dengan Emosi

Jika pelanggan bertanya tentang produk kepada anda, apakah yang anda hendak terangkan? Sudah pasti anda terangkan tentang bahan buatan, cara menggunakan produk dan ciri-ciri yang ada pada produk. Tetapi jangan anda lupakan bahawa pelanggan anda mempunyai emosi (perasaan). Jika anda hanya sekadar menceritakan tentang bahan-bahan buatannya, cara menggunakannya dan ciri-ciri yang terdapat pada produk tersebut, ia masih tidak mencukupi.

Anda seharusnya melahirkan perasaan kagum dengan produk yang anda tawarkan. Dengan kata lain, lahirkan sepenuh emosi anda bahawa anda begitu kagum dengan produk tersebut. Emosi adalah suatu yang lebih utama dari logik. Emosi anda boleh dijangkitkan kepada orang lain. Ramai pelanggan membeli dan menjadi pembeli setia semata-mata emosi mereka telah dipengaruhi.



Buat jangkaan positif

Sewaktu anda menjual produk, jangan buat jangkaan yang negatif. Prasangka negatif melahirkan sikap dan sifat yang negatif dan ini sudah tentu akan membuatkan anda gagal menjual kepada pelanggan. Minda yang positif dapat menjana kehebatan dalam tindakan. Walaupun anda tidak mendapat apa yang bakal dijangkakan, tetapi dalam jangka masa yang panjang, ia pasti membuahkan hasil yang positif kepada anda. Itu pun terpulanglah kepada keadaan. Jika anda sentiasa berfikiran, bertindak dan menjangkau keputusan yang positif, ia bukan suatu yang mustahil bagi anda untuk memperolehi kejayaan.


Jangan jual produk

Anda jual sesuatu produk, tetapi jangan jual produk itu kepada pelanggan.Pelik kan? Habis nak jual apa kalau tak jual produk? Baiklah ! Saya akan jelaskan maksud kenyataan ini. Pelanggan membeli bukanlah disebabkan apakah produk yang anda tawarkan. Sebenarnya pelanggan anda membeli ‘kebaikan’ produk tersebut yang boleh faedah kepada mereka. Contohnya :-

“Jangan jual alat solek, jualkan kepada saya kecantikan.”
“Jangan jual alatan sukan, jualkan kepada saya kesihatan.”
“Jangan jual pewangi, jualkan kepada saya keharuman.”
“Jangan jual pakaian, jualkan kepada saya kekemasan.”

Jelas di sini bahawa pelanggan anda sebenarnya tidak mementingkan produk yang anda tawarkan. Pelanggan sebenarnya amat pentingkan apakah kebaikan yang bakal mereka perolehi daripada penggunaan produk itu sendiri. Pelanggan membeli penyelesaian kepada masalah mereka.



Pelanggan sentiasa betul

Berhati-hati dengan pendapat anda. Apabila anda mengeluarkan perkataan “Anda salah”, “Anda silap” atau sebagainya kepada pelanggan anda, mereka tentunya berasa tidak puas hati dengan anda dan mereka akan marah dengan anda. Sudah tentunya mereka tidak mahu berurusan dengan anda. Walaupun pelanggan melakukan kesilapan, gunakan kaedah komunikasi yang sesuai untuk menegur kesilapan itu. Jangan cepat melenting ! Pelanggan ibarat ‘RAJA’. Sentiasa menjaga emosi pelanggan anda dan bersikap ramah mesra dengan pelanggan anda.


Eratkan hubungan dengan pelanggan

Setiap orang lebih suka bergaul dan berkawan dengan orang yang menyenangkan hatinya daripada bergaul dan berkawan dengan manusia yang menyakiti hati mereka. Senyuman yang ikhlas dari hati atau menawan akan menarik sanubari pelanggan anda dan mereka tentu menjadi pelanggan setia anda. Lebih ketara sekali, mereka juga sedia ditaja.

Bersikap terbuka terhadap apa sahaja topik. Contohnya, apabila pelanggan berbicara tentang politik, anda berbuallah pasal politik. Jangan sekadar hanya berbual tentang produk dan pelan pemasaran sahaja. Dengan kata lain, jangan berfikiran tertutup dan hanya tertumpu kepada MLM sahaja. Apabila berbicara dengan pelanggan anda, pandanglah muka dia. Mata bertentang mata. Komunikasi dengan cara ini, baru telus dan dipercayai pelanggan anda.
Sentuh pelanggan anda sekali-sekala (kecuali berlainan jantina). Sentuhan itu dapat mengeratkan lagi perhubungan persahabatan. Hafal nama pelanggan dan gunakan apabila hendak berbual dengannya. Letakkan diri anda sama dengan pelanggan. Apabila dia berdiri, anda perlulah berdiri.

Apabila dia berbicara dengan nada yang lembut, anda juga mestilah sepertinya. Sekali-sekala gunakan jenaka. Ketawa ini boleh meningkatkan lagi keseronokan dan kegembiraan. Tetapi lucu ini janganlah melebihi batasan. Kadang-kadang hantarkan kad selamat hari jadi, SMS dan ucapan. Sudah pasti pelanggan anda berasa diri mereka dihargai.


Minta teguran dan pendapat pelanggan

Satu lagi cara meningkatkan mutu perkhidmatan anda kepada pelanggan ialah dengan melihat cara anda bekerja melalui kaca mata pelanggan. Minta pendapat mereka melalui kaca mata pelanggan. Minta pendapat mereka supaya anda dapat memberikan perkhidmatan yang terbaik kepadanya. Pastikan pendapat mereka itu munasabah dan mampu anda lakukan. Apabila pelanggan menegur sesuatu kelemahan, terimalah dengan dada yang lapang. Teguran yang ikhlas dapat mengubah mutu khidmat anda. Sekiranya ada pelanggan yang tidak mahu lagi membeli daripada anda, jangan terus memutuskan hubungan. Sebaliknya, minta tegurannya supaya anda dapat mengubah dan meningkatkan lagi mutu kerja anda.


Jadi orang yang boleh diharap dan dipercayai


Komitmen dalam menjalankan perniagaan MLM dapat meningkatkan mutu kerja anda. Apabila berjanji, tunaikan segera. Jadilah orang yang boleh diharap serta amanah. Apabila barang di pesan supaya dihantar esok, anda perlu segera pastikan barang itu boleh dihantar keesokan harinya.

Jangan bertangguh dalam melakukan kerja. Kerja yang bertangguh hanya merugikan diri sendiri. Apabila anda dipercayai, pelanggan berasa jiwanya tenang apabila berurusan dengan anda lebih-lebih lagi apabila mereka menjadi tajaan anda. Jangan korbankan kepercayaan pelanggan. Ingat! Pelanggan boleh bertukar menjadi downline anda apabila mereka mula percaya terhadap mutu kerja dan kebolehan anda.

Layan pelanggan sama rata

Dalam konsep jualan mahupun tajaan, anda perlu melayan pelanggan ataupun prospek anda sama rata. Tidak kira apa bangsa, agama, keturunan dan status, mereka adalah pelanggan anda. Layanan yang sama rata memberikan mereka rasa selesa dengan mutu layanan anda. Tidak mustahil mereka bukan sahaja mahu menjadi pelanggan anda, bahkan bersedia ditaja.

Ramai pelanggan yang pada mulanya membeli produk dan berakhir dengan ditaja. MLM tidak memilih status pelanggan mahupun pengedar. Bagi pelanggan, MLM menganggap mereka sebagai pelanggan penting walaupun hanya membeli barangan yang murah. Bagi pengedar, setiap orang bermula dari bawah selepas ditaja. Tidak kira walaupun berkelulusan tinggi, mereka perlu bermula dari bawah.

Tunjukkan kegembiraan walaupun dalam telefon

Apabila anda ada temu janji dengan pelanggan melalui telefon, tunjukkan kegembiraan anda melalui emosi yang baik. Apabila anda ada sesuatu perkara yang perlu diselesaikan terlebih dahulu, nyatakan dengan sopan kepada pelanggan dan temu janji pada masa yang lain pula.

Perbualan melalui telefon perlu mesra, lembut, gembira dan bermotivasi. Emosi anda dapat dipindahkan kepada pelanggan anda. Emosi ini boleh dijangkitkan dari seorang ke seorang yang lain. Apabila emosi anda gembira, suara anda kedengaran gembira. Apabila anda bermotivasi, suara anda kedengaran bermotivasi. Emosi adalah lambang perasaan anda terhadap pelanggan. Jadi, berhati-hati dengan emosi anda.


Tepati masa temu janji dengan pelanggan

Apabila anda berjanji dengan pelanggan, sebagai contoh berjanji hendak menghantar produk atau berjanji hendak berjumpa dengan pelanggan, pastikan anda menepati janji itu. Apabila anda tidak dapat menunaikan janji, telefon dan minta maaf kepadanya seraya membuat janji pada hari lain pula. Sentiasa belajar dan praktikkan sikap suka menepati janji. Pelanggan mula mempercayai anda bahkan menjadi pelanggan yang setia apabila mereka suka dengan sikap anda yang menepati janji dan amanah.

Pelanggan bukan malaikat

Pelanggan bukannya malaikat. Mereka ada emosi dan kadang kala terlalu beremosi. Di sini, anda bertanggungjawab menanganinya dan sekaligus mengekalkannya menjadi pelanggan setia anda. Jadilah seorang yang penyabar dan baik hati. Hulurkan tangan dengan perasaan timbang rasa dan baik hati. Apabila ini diamalkan selalu, pelanggan cair dengan kelembutan yang anda tonjolkan. Urus perasaan dan masalah pelanggan. Bertenang selalu. Apabila anda betul, tiada sebab anda membalas kemarahan pelanggan. Ingat kata-kata hikmah, “Api tidak boleh dilawan dengan api”. Tenung mata pelanggan dengan perasaan simpati. Bersetuju dengan perasaannya. Tunjukkan bahawa anda memahami perasaannya.

Layan pelanggan mengikut pesanan

Setiap pelanggan adalah manusia biasa yang mempunyai keperluan khas. Apabila mereka memerlukan produk yang anda tawarkan, maka layan dan berikan produk yang dia minta itu. Jangan sediakan produk yang bukan dimintanya. Apabila produk habis, minta tangguh ke masa lain ataupun dapatkan daripada pengedar yang lain. Pelanggan tidak kisah sama ada anda menyediakan produk ataupun anda dapatkan daripada pengedar lain. Asalkan anda memenuhi pesanannya.

Berikan perkhidmatan melebihi produk

Pelanggan meminta produk murah. Anda layannya seolah-olah dia membeli produk yang paling mahal daripada anda. Melalui cara ini, anda menjadi lebih baik daripada syarikat lain. Reputasi anda juga akan meningkat. Bahkan, anda berpeluang pula menaja pelanggan anda. Pelanggan ada emosi. Mereka terpesona dengan sifat dan layanan anda. Mereka menjadi pelanggan yang setia dan tidak mahu dilayan oleh orang lain selain anda.

No comments: