Saturday, June 20, 2009

MINDA JUTAWAN HARV EKER

Dalam usaha kita untuk menjadi orang yang berjaya dan mempunyai kewangan yang mantap, saya rasa ada baiknya kita baca buku Harv Eker - The Millionaire Mindset. Pada saya buku ini adalah cukup bagus sebagai motivasi kita . Didalam buku ini, Harv berkongsi beberapa petua bagaimana financial blueprints orang-orang yang kaya berbeza daripada orang yang poor and the middle-class.

1) Rich people believe: “I create my life.” Poor people believe: “Life happens to me.”

Orang yang berjaya adalah orang yang take charge of his/her life. Orang yang tidak/kurang berjaya pula sentiasa complain and whine of something that prevents them from doing things that they want

2) Rich people play the money game to win. Poor people play the money game to not lose.

3) Rich people are committed to being rich. Poor people want to be rich

Orang yang berjaya menjadi kaya gigih berusaha dalam mencapai cita-cita mereka, bukan hanya menyimpan angan-angan kosong sahaja.

4) Rich people think big. Poor people think small.

5) Rich people focus on opportunities. Poor people focus on obstacles

Saya amat setuju dengan kenyataan ini. Orang yang berjaya sentiasa memikirkan bagaimana untuk mendapatkan apa yang mereka ingini dan sentiasa melihatnya sebagai suatu peluang.

6) Rich people associate with positive, successful people. Poor people associate with negative or unsuccessful people

Sekiranya ingin menjadi seorang yang kaya, anda perlulah belajar dengan orang yang telah berjaya. Itu hanyalah sebahagian daripada blueprint orang yang berjaya… ada banyak lagi, dan kita perlulah sentiasa mendalami ilmu supaya kita juga tergolong dalam golongan orang-orang yang berjaya.Ingat , kita perlu sentiasa berfikiran POSITIF.

No comments: