Sunday, June 28, 2009

Kenapa Ramai Usahawan MLM Gagal?


Ramai rakyat Malaysia telah melibatkan diri dan Multi Level Marketing.Tak dinafikan ramai yang berjaya dan meraih puluhan ribu Ringgit Malaysia sebulan, dan jangan lupa ramai diantara mereka yang masih belum berjaya dalam bisnes ini.

Diucapkan syabas kepada mereka yang telah bekerja keras untuk mengubah nasib mereka.Sekurang-kurang sudah ada niat dan usaha untuk mengubah kehidupan ke arah yang lebih baik.


Ramai di antara mereka yang telah menghabiskan banyak masa dan tenaga untuk membina sebuah kumpulan MLM yang teguh, unggul dan dicemburui oleh rakan seperjuangan.Bagi mereka yang masih belum berjaya, usahawan-usahawan MLM ini bukannya malas.


Mereka ini sebenarnya sanggup melakukan apa sahaja untuk menolong dan menjadikan downline dan kumpulan mereka berjaya. Mereka tahu... kejayaan kumpulan mereka adalah kejayaan mereka juga.


Maka tidak hairanlah mereka akan...


menghabiskan banyak wang untuk membuat iklan di akhbar, kain rentang, brochure, kad nama dan sebagainya.


sanggup memandu beratus-ratus kilometer untuk menolong membuat pembentangan peluang perniagaan untuk downline mereka.


menghabiskan masa banyak masa di dalam mesyuarat penerangan produk, peluang perniagaan, dan semangat kepada downline mereka.


membeli bermacam-macam buku berkaitan MLM dan motivasi untuk memajukan diri mereka dan kumpulan mereka sendiri.


sentiasa mengambil berat tentang downline mereka sehingga perkara yang berkaitan peribadi pun mereka ambil tahu.

dan bermacam-macam lagi perkara yang mereka sanggup lakukan.

Hasilnya, ramai yang mendapati kumpulan MLM mereka tidak berkembang seperti yang impikan. Bisnes mereka tidak ke mana.Ianya amat memenatkan dan ada diantara mereka yang merasakan begitu hampa.

Apakah anda mengalami nasib yang serupa?

Dimana silapnya? Apakah berpunca dari anda? Dari Upline anda? Dari Downline anda? Atau pihak syarikat?

Usah salahkan diri anda... mari kita teliti dan perbetulkan mana yang tidak betul.Sama-sama kita muhasabah diri kita.Apa yang penting kita perlu sentiasa berfikiran positif dan terbuka untuk terus belajar dan belajar.Semoga sedikit sebanyak petua atau rahsia kejayaan MLM akan dipaparkan untuk tatapan anda semua.Segala apa yang dibincangkan di sini adalah berdasarkan kajian, pemerhatian dan pergaulan dengan mereka yang telah berjaya dalam bidang ini.


Diharapkan petua dan ilmu di dalam blog ini mampu memberikan nafas baru di dalam perniagaan MLM anda.Saya berdoa agar anda semua akan beroleh kejayaan satu masa nanti.InsyaAllah.

No comments: